„Baroko pavasaris Biržuose 2016“ pirmoji savaitė

Ankstyvą pavasarį kartu su pirmaisiais paukščiais ir tik su vos bandančia atbusti gamta jau antrą kartą skleidėsi senosios muzikos festivalis „Baroko pavasaris Biržuose“, kuris turi tikslą atgaivinti senosios muzikos tradicijas po Biržų pilies skliautais. Labai laukiamas festivalis savyje talpina ne tik jaunų žmonių norą kuo daugiau pažinti, išmokti, įgyti profesinės patirties, bet gerąja patirtimi dalintis su savo bendraamžiais ir skleisti šią žinią plačiajai visuomenei, ugdant neabejingą ir žingeidų klausytoją.
Senosios muzikos festivalį kovo 7 d. pradėjo ansamblis iš Austrijos „Trio il temperamento“, kurio narės Nora Gorbe (išilginės fleitos, barokinis obojus), Aliona Kalechyts - Piatrouskaya (barokinis smuikas), Lubica Paurova (klavesinas) žavisi barokine muzika ir stengiasi autentiškai perteikti ją publikai. Į Lietuvą kolektyvas buvo pakviestas susitikti su vaikais ir jaunimu edukaciniame šv. Kazimiero festivalyje Valdovų rūmuose ir senosios muzikos festivalyje „Baroko pavasaris Biržuose“. Atidarymo koncertas pasakojo Don Kichoto istoriją. Tai vienas sąmojingiausių bežodžių barokinių muzikinių pasakojimų. Kompozitorius G. F. Telemanas muzikos garsais vaizduoja Migelio de Servanteso „Išmoningojo hidalgo Don Kichoto iš La Manšo“ klajones. Klausydamiesi „Trio il temperamento“ kartu su herojumi išgyvenome visas emocijas: kovingumą, įtūžį, liūdesį, džiaugsmą, juoką. Draugystė, riteriška narsa, užsibrėžti nuostabūs tikslai ir Don Kichotą nuo pat pradžių užvaldžiusi amžinoji meilė spinduliavo šio ansamblio pasirodyme. Jaunos žavios atlikėjos demonstravo virtuoziškumą, puikų ansambliškumą, meistriškumą. Senieji instrumentai skambėjo be galo subtiliai, galbūt mums ne visai įprastai, bet, be abejonės, naujai. Ansamblio narės džiaugėsi klausytojais, ypač jaunaisiais, kurie įsitraukė į šią kelionę per Europą. Keliauti padėjo lėlės, kurios vaizdavo personažus: Don Kichotą, Dulsinėją ir Sančą Pansą. Koncerto moderatoriaus Vilimo Norkūno pagalba lėlės tarsi atgijo ir padėjo priartinti senąją muziką prie jaunųjų klausytojų, kurie neliko abejingi, gyvai, emocingai reaguodami į skambančią muziką, personažai privertė ir visus klausytojus tapti šios istorijos keleiviais. Šis ansamblio pasirodymas atvėrė dar nepažintus šios muzikos klodus, leido gėrėtis, patirti pačias įvairiausias emocijas, uždegė noru ieškoti, gilintis į dar neatrastus dalykus.
Į koncertą buvo pakviesti ir socializacijos centro „Širvėna“ auklėtiniai, Labdaros ir paramos fondo „Vilties šviesa“ veikoje dalyvaujantys nepilnamečiai, kurie klausydamiesi edukacinio koncerto, galėjo pabūti išskirtinėje aplinkoje, patirti estetinius išgyvenimus pilies rūmų erdvėje tarp besiklausančių muzikos žmonių. Muzikos atlikėjų betarpiškas bendravimas augina vaikų savivertę, suvokimą, kad pasaulis būna ir kitoks, nei jie mato savo namuose. Taip vaikai skatinami stengtis išsiveržti iš juos slegiančios aplinkos, siekti savų tikslų. Pertraukos metu vaikai norėjo pakalbinti muzikantes, su jomis nusifotografuoti.
Įspūdingu koncertu pradėtas festivalis kvietė ir į dar du savaitės koncertus. Antrasis festivalio koncertas „Baroko aidai“ leido pajusti tikrai šventišką kovo 11-osios nuotaiką. Ansamblis „Purgatorio musicale“ atliko tą misiją, kuri užkoduota pavadinime (muzikinė skaistykla) – muzikos pagalba skaistinti sielas... Užduotis nebuvo iš lengvųjų – baroko muziką pateikti taip, kad ji būtų prieinama, suvokiama ir neštų dvasinę atgaivą. Būrys talentingų jaunų atlikėjų: Vilija Mažintaitė (sopranas), Arvydas Barzinskas (trimitas), Agnė Doveikaitė (smuikas), Artūras Šilalė (smuikas), Kotryna Ugnė Daunytė (smuikas), Laurynas Preikša (smuikas), Rugilė Šilalytė (smuikas), Elena Daunytė (violončelė), Ugnė Petrauskaitė (altas), Dainius Rudvalis (kontrobosas), Vilimas Norkūnas (klavesinas) sugebėjo pavergti klausytojus šios muzikos grožiu, kilnumu ir nemirtingumu. Ansamblis kūrė baroko aidų efektus išnaudodamas ypatingą pilies rūmų akustiką, atlikėjai žaidė „aidą“ grodami skirtinguose salės kampuose, už durų, nematomi žiūrovo. Ypatingu, aksominiu tembru skambėjo Vilijos Mažintaitės balsas, kuris nenusileido koncerte karaliavusiam Arvydo Barzinsko trimitui. Daugelis Baroko kompozitorių rašė šiam instrumentui solinius kūrinius arba naudodavo trimitą savo partitūrose, kad paskleistų iškilmingą, kone karališką nuotaiką. Skaidriai, šviesiai liejosi solistės Agnės Doveikaitės smuikas. Visus atlikėjus vienijo klavesinininkas Vilimas Norkūnas, kuris pagrįstai ansamblio narių vadinamas maestro di capella. Ne vienas, atėjęs į tokį koncertą pirmą kartą, tvirtino, kad šis kartas tikrai ne paskutinis. Klausytojai po koncerto jautėsi pakylėti, giedrios nuotaikos, užkrėsti tuo džiugesiu, kuriuo spinduliavo atlikėjai, suteikdami galimybę prasmingai švęsti Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo šventę.

Nuotraukose (iš kairės į dešinę):
1. Iš festivalio atidarymo koncerto senosios muzikos ansamblis „Trio il temperamento“ (Austrija).
2. Ansamblis „Purgatorio musicale“ (Lietuva) po koncerto 2016 m. kovo 11 d.
3. Lektorės Ievos Baublytės pamoka.
4. Meistriškumo kursų akimirka. Mokyklos dainininkai Vita Džiulna, Rokas Jasikas, fleitininkė Indrė Kučinskaitė ir kursų vadovė B. Dvariono muzikos mokyklos mokytoja Ieva Baublytė.
5. Meistriškumo kursų dalyvių koncertas 2016 m. kovo 12 d.


Trečiasis baroko muzikos savaitės koncertas – meistriškumo kursų dalyvių pasirodymas. Jau nuo šeštadienio, kovo 12 d., ryto jaunieji atlikėjai pasklido po pilies menes. Senosios muzikos specialistai Ieva Baublytė ir Vilimas Norkūnas vedė pamokas, kurias galėjo stebėti ne tik mokiniai, jų mokytojai, bet ir muziejaus lankytojai. Baroko muzikos paslapčių mokėsi Biržų Vl. Jakubėno muzikos mokyklos mokiniai ir svečiai iš Vilniaus B. Dvariono muzikos mokyklos, Kauno Garliavos meno mokyklos, Panevėžio, Rokiškio, Kupiškio muzikos mokyklų. Visi žavėjosi mokymams sukurta aplinka, kuri padeda įsigilinti į senosios muzikos interpretaciją, įsisavinti lektorių rekomendacijas ir pasiruošti vakaro koncertui. Kursų dalyviai praktiškai tobulinosi dainavimo, pučiamųjų instrumentų, klavesino ir ansamblinio muzikavimo užsiėmimuose. Nemažą būrį klausytojų sutraukė Ievos Baublytės paskaita – seminaras „Išilginės fleitos renesanso ir baroko muzikoje“. Seminaro dalyviai buvo supažindinti su istoriškai atkurtomis išilginėmis fleitomis, bei naujais senosios muzikos repertuaro pavyzdžiais, praktiškai išbandė renesanso išilgines fleitas ir kartu su moksleiviais dainininkais paruošė kelis renesanso muzikos pavyzdžius, kuriuos atliko vakaro koncerte. Jaunieji atlikėjai su ypatingu jauduliu laukė koncerto, kuriame turėjo parodyti, ką išmoko meistriškumo pamokose ir kaip geba susitvarkyti su naujai įgytomis interpretacijos galimybėmis. Koncertas buvo puikus, atskleidė ne tik moksleivių kūrybiškumą, drąsą, atkaklumą siekiant iškeltų tikslų, bet sulaukė jaunųjų muzikantų artimųjų, bendraamžių, mokytojų ir visų klausytojų gausių aplodismentų, palaikymo. Renginio pabaigoje visi dalyviai ir jų mokytojai buvo apdovanoti festivalio organizatorių Padėkos raštais.

Biržų Vlado Jakubėno muzikos mokyklos mokytoja Romualda Butkevičienė