„Baroko pavasaris Biržuose 2016“ pirmoji savaitė
Ankstyvą pavasarį kartu su pirmaisiais paukščiais ir tik su vos bandančia
atbusti gamta jau antrą kartą skleidėsi senosios muzikos festivalis „Baroko
pavasaris Biržuose“, kuris turi tikslą atgaivinti senosios muzikos tradicijas
po Biržų pilies skliautais. Labai laukiamas festivalis savyje talpina ne tik
jaunų žmonių norą kuo daugiau pažinti, išmokti, įgyti profesinės patirties,
bet gerąja patirtimi dalintis su savo bendraamžiais ir skleisti šią žinią
plačiajai visuomenei, ugdant neabejingą ir žingeidų klausytoją.
Senosios muzikos festivalį kovo 7 d. pradėjo ansamblis iš Austrijos „Trio il
temperamento“, kurio narės Nora Gorbe (išilginės fleitos, barokinis obojus),
Aliona Kalechyts - Piatrouskaya (barokinis smuikas), Lubica Paurova
(klavesinas) žavisi barokine muzika ir stengiasi autentiškai perteikti ją
publikai. Į Lietuvą kolektyvas buvo pakviestas susitikti su vaikais ir
jaunimu edukaciniame šv. Kazimiero festivalyje Valdovų rūmuose ir senosios
muzikos festivalyje „Baroko pavasaris Biržuose“. Atidarymo koncertas pasakojo
Don Kichoto istoriją. Tai vienas sąmojingiausių bežodžių barokinių muzikinių
pasakojimų. Kompozitorius G. F. Telemanas muzikos garsais vaizduoja Migelio
de Servanteso „Išmoningojo hidalgo Don Kichoto iš La Manšo“ klajones.
Klausydamiesi „Trio il temperamento“ kartu su herojumi išgyvenome visas
emocijas: kovingumą, įtūžį, liūdesį, džiaugsmą, juoką. Draugystė, riteriška
narsa, užsibrėžti nuostabūs tikslai ir Don Kichotą nuo pat pradžių
užvaldžiusi amžinoji meilė spinduliavo šio ansamblio pasirodyme. Jaunos
žavios atlikėjos demonstravo virtuoziškumą, puikų ansambliškumą,
meistriškumą. Senieji instrumentai skambėjo be galo subtiliai, galbūt mums ne
visai įprastai, bet, be abejonės, naujai. Ansamblio narės džiaugėsi
klausytojais, ypač jaunaisiais, kurie įsitraukė į šią kelionę per Europą.
Keliauti padėjo lėlės, kurios vaizdavo personažus: Don Kichotą, Dulsinėją ir
Sančą Pansą. Koncerto moderatoriaus Vilimo Norkūno pagalba lėlės tarsi atgijo
ir padėjo priartinti senąją muziką prie jaunųjų klausytojų, kurie neliko
abejingi, gyvai, emocingai reaguodami į skambančią muziką, personažai
privertė ir visus klausytojus tapti šios istorijos keleiviais. Šis ansamblio
pasirodymas atvėrė dar nepažintus šios muzikos klodus, leido gėrėtis, patirti
pačias įvairiausias emocijas, uždegė noru ieškoti, gilintis į dar neatrastus
dalykus.
Į koncertą buvo pakviesti ir socializacijos centro „Širvėna“ auklėtiniai,
Labdaros ir paramos fondo „Vilties šviesa“ veikoje dalyvaujantys
nepilnamečiai, kurie klausydamiesi edukacinio koncerto, galėjo pabūti
išskirtinėje aplinkoje, patirti estetinius išgyvenimus pilies rūmų erdvėje
tarp besiklausančių muzikos žmonių. Muzikos atlikėjų betarpiškas bendravimas
augina vaikų savivertę, suvokimą, kad pasaulis būna ir kitoks, nei jie mato
savo namuose. Taip vaikai skatinami stengtis išsiveržti iš juos slegiančios
aplinkos, siekti savų tikslų. Pertraukos metu vaikai norėjo pakalbinti
muzikantes, su jomis nusifotografuoti.
Įspūdingu koncertu pradėtas festivalis kvietė ir į dar du savaitės koncertus.
Antrasis festivalio koncertas „Baroko aidai“ leido pajusti tikrai šventišką
kovo 11-osios nuotaiką. Ansamblis „Purgatorio musicale“ atliko tą misiją,
kuri užkoduota pavadinime (muzikinė skaistykla) – muzikos pagalba skaistinti
sielas... Užduotis nebuvo iš lengvųjų – baroko muziką pateikti taip, kad ji
būtų prieinama, suvokiama ir neštų dvasinę atgaivą. Būrys talentingų jaunų
atlikėjų: Vilija Mažintaitė (sopranas), Arvydas Barzinskas (trimitas), Agnė
Doveikaitė (smuikas), Artūras Šilalė (smuikas), Kotryna Ugnė Daunytė
(smuikas), Laurynas Preikša (smuikas), Rugilė Šilalytė (smuikas), Elena
Daunytė (violončelė), Ugnė Petrauskaitė (altas), Dainius Rudvalis (kontrobosas),
Vilimas Norkūnas (klavesinas) sugebėjo pavergti klausytojus šios muzikos
grožiu, kilnumu ir nemirtingumu. Ansamblis kūrė baroko aidų efektus
išnaudodamas ypatingą pilies rūmų akustiką, atlikėjai žaidė „aidą“ grodami
skirtinguose salės kampuose, už durų, nematomi žiūrovo. Ypatingu, aksominiu
tembru skambėjo Vilijos Mažintaitės balsas, kuris nenusileido koncerte
karaliavusiam Arvydo Barzinsko trimitui. Daugelis Baroko kompozitorių rašė
šiam instrumentui solinius kūrinius arba naudodavo trimitą savo partitūrose,
kad paskleistų iškilmingą, kone karališką nuotaiką. Skaidriai, šviesiai
liejosi solistės Agnės Doveikaitės smuikas. Visus atlikėjus vienijo
klavesinininkas Vilimas Norkūnas, kuris pagrįstai ansamblio narių vadinamas
maestro di capella. Ne vienas, atėjęs į tokį koncertą pirmą kartą, tvirtino,
kad šis kartas tikrai ne paskutinis. Klausytojai po koncerto jautėsi pakylėti,
giedrios nuotaikos, užkrėsti tuo džiugesiu, kuriuo spinduliavo atlikėjai,
suteikdami galimybę prasmingai švęsti Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo
šventę.
Nuotraukose (iš kairės į dešinę):
1. Iš festivalio atidarymo koncerto senosios muzikos ansamblis „Trio il temperamento“ (Austrija).
2. Ansamblis „Purgatorio musicale“ (Lietuva) po koncerto 2016 m. kovo 11 d.
3. Lektorės Ievos Baublytės pamoka.
4. Meistriškumo kursų akimirka. Mokyklos dainininkai Vita Džiulna, Rokas Jasikas, fleitininkė Indrė Kučinskaitė ir kursų vadovė B. Dvariono muzikos mokyklos mokytoja Ieva Baublytė.
5. Meistriškumo kursų dalyvių koncertas 2016 m. kovo 12 d.
Trečiasis baroko muzikos savaitės koncertas – meistriškumo kursų dalyvių
pasirodymas. Jau nuo šeštadienio, kovo 12 d., ryto jaunieji atlikėjai
pasklido po pilies menes. Senosios muzikos specialistai Ieva Baublytė ir
Vilimas Norkūnas vedė pamokas, kurias galėjo stebėti ne tik mokiniai, jų
mokytojai, bet ir muziejaus lankytojai. Baroko muzikos paslapčių mokėsi Biržų Vl. Jakubėno muzikos mokyklos mokiniai ir svečiai iš Vilniaus B. Dvariono
muzikos mokyklos, Kauno Garliavos meno mokyklos, Panevėžio, Rokiškio,
Kupiškio muzikos mokyklų. Visi žavėjosi mokymams sukurta aplinka, kuri padeda
įsigilinti į senosios muzikos interpretaciją, įsisavinti lektorių
rekomendacijas ir pasiruošti vakaro koncertui. Kursų dalyviai praktiškai
tobulinosi dainavimo, pučiamųjų instrumentų, klavesino ir ansamblinio
muzikavimo užsiėmimuose. Nemažą būrį klausytojų sutraukė Ievos Baublytės
paskaita – seminaras „Išilginės fleitos renesanso ir baroko muzikoje“.
Seminaro dalyviai buvo supažindinti su istoriškai atkurtomis išilginėmis
fleitomis, bei naujais senosios muzikos repertuaro pavyzdžiais, praktiškai
išbandė renesanso išilgines fleitas ir kartu su moksleiviais dainininkais
paruošė kelis renesanso muzikos pavyzdžius, kuriuos atliko vakaro koncerte.
Jaunieji atlikėjai su ypatingu jauduliu laukė koncerto, kuriame turėjo
parodyti, ką išmoko meistriškumo pamokose ir kaip geba susitvarkyti su naujai
įgytomis interpretacijos galimybėmis. Koncertas buvo puikus, atskleidė ne tik
moksleivių kūrybiškumą, drąsą, atkaklumą siekiant iškeltų tikslų, bet sulaukė
jaunųjų muzikantų artimųjų, bendraamžių, mokytojų ir visų klausytojų gausių
aplodismentų, palaikymo. Renginio pabaigoje visi dalyviai ir jų mokytojai
buvo apdovanoti festivalio organizatorių Padėkos raštais.
Biržų Vlado Jakubėno muzikos mokyklos mokytoja Romualda Butkevičienė
|